Bewegingstips voor mensen met dementie

Voor mensen met dementie is het belangrijk om te blijven bewegen. Uit onderzoek is gebleken dat beweging het denkvermogen verbetert bij mensen met dementie en het zorgt ervoor dat alledaagse activiteiten beter verlopen. Het is niet voor iedereen weggelegd om te sporten, maar er zijn meer mogelijkheden om te blijven bewegen. Daarom geven wij een aantal tips om te blijven bewegen met dementie.

Huishoudelijke klusjes
Dingen blijven doen binnen het huishouden zorgt voor beweging. Stofzuigen, de vaatwasser inruimen of de was doen. Of neem uw naaste mee wanneer u een kleine boodschap moet halen. Het is allemaal lichaamsbeweging.

Dagelijkse handelingen
Een kopje koffie zetten, tandenpoetsen, aankleden, naar het toilet lopen. Het zijn handelingen die men dagelijks uitvoert. Mensen met dementie herkennen soms sommige voorwerpen niet meer of weten niet meer hoe zij het moeten gebruiken. Hierdoor proberen naasten vaak te helpen door deze taak over te nemen. Door de activiteit samen uit te voeren of het voor te doen, kunt u kijken of het toch nog lukt om deze handelingen enigszins zelfstandig uit te laten voeren.

Een rondje lopen
Het is goed voor mensen met dementie om te blijven bewegen en om naar buiten te gaan. Ga daarom eens een rondje wandelen. Hierdoor krijgt u beiden wat frisse lucht en kunt u de benen strekken. Neem wat brood mee en voer meteen de eendjes bij het water.

Koken
Kook samen met uw naaste een gerecht wat hij of zij vroeger graag at. Zo kunt u gezamenlijk iets doen en het haalt wellicht herinneringen van vroeger naar boven waar u samen over kunt praten.

Bewegen op muziek
Muziek heeft een grote invloed op mensen met dementie. Herinneringen van vroeger kunnen weer op komen door het luisteren naar muziek uit de jeugd. Probeer eens om verschillende soorten muziek af te spelen voor uw naaste en kijk waar hij of zij goed op reageert. Wellicht dat ze mee gaan bewegen op de maat van de muziek of mee gaat tikken op het ritme. En misschien kunt u wel proberen om te dansen.