Nieuws

Voorwoord Locatiemanager Marius van de Veen

Beste lezer, 

Met deze nieuwsbrief houden we u graag op de hoogte van de ontwikkelingen en gebeurtenissen binnen De Bolder en De Ruijterstraat. 

Zo delen we graag nieuws over de aanstaande verbouwing van De Bolder, krijgt u een update van het Uitbureau en leest u wat het de Clientenraad in 2023 voor ons heeft kunnen betekenen. 

Ik wens u veel leesplezier,

Marius van de Veen

Verbouwing van De Bolder

Tot onze grote plezier heeft het CoV woensdag 20 maart akoord gegeven voor de verbouwing van De Bolder. Dat betekent dat we de komende tijd veel in werking kunnen gaan zetten. We zijn nu eerst in afwachting van de gemeentelijke vergunningen en daarna gaan we op zoek naar een aannemer. Het streven is om deze in het tweede kwartaal te hebben gevonden. Daarna houden we u uiteraard o de hoogte van de volgende stappen die genomen worden.

Update van Leefplezier en van het Dagcentrum

Vanuit het Uitbureau en het Dagcentrum zijn er de afgelopen periode weer veel gezellige activiteiten georganiseerd voor onze bewoners en onze clienten. Zo hebben we in februari bijvoorbeeld Valentijnsdag gevierd. En hielden we een alternatieve Elfstedentocht met een Elfstedenspel. Er werd genoten van echte Friese lekkernijen zoals sûkerbolle en Friese kruidkoeken.

Leerlingen van basisschool De Tweemaster locatie Holleblok zijn bij ons op bezoek geweest. In optocht liepen de kinderen met mooi versierde palmpaasstokken door de gangen en naar diverse woonkamers. We kwamen hier zelfs mee in het HuizerNieuws.

De “gewone” activiteiten gaan natuurlijk ook altijd door. Zo hebben we regelmatig een “De Bolder op Pad” uitje, waarbij we we mooie ritten door de omgeving maken. Nu dat de zon zich vaker laat zien is dat extra genieten.

Heeft u vragen over activiteiten? U kunt ons mailen via uitbureaudebolder@vivium.nl of loop even bij ons langs.  

Ga naar: Dagbehandeling dementie : Vivium Zorggroep voor meer informatie over het Dagcentrum. 

Update van de cliëntenraad

 KORT VERSLAG VAN DE ACTIVITEITEN IN 2023

In 2023 is de Cliëntenraad 11 keer bij elkaar geweest. Elk overleg werd gevolgd door een overleg met de locatie manager van de Bolder, Marius van de Veen.

Afgelopen jaar zijn 2 leden van de CR gestopt en zijn er 3 nieuwe leden bij gekomen. Op dit moment bestaat de CR uit 7 leden en een extern secretaris.

Een groot aantal onderwerpen is in 2023 langsgekomen. Een greep daaruit lichten we onderstaand graag toe.

Maandelijks heeft een lid van de CR een aantal 1e contactpersonen telefonisch benaderd die daar toestemming voor had gegeven. Dit betreft 1e contactpersonen van nieuwe bewoners om te horen hoe de eerste maanden zijn verlopen. Over het algemeen was deze terugkoppeling zeer positief. Diverse aandachtspunten of zorgen die naar voren kwamen zijn besproken met de manager van de Bolder, Marius van de Veen, en waar nodig teruggekoppeld aan de desbetreffende 1e contactpersoon. Ook in 2024 zullen we deze interviews voortzetten.

In 2023 is er een drietal thema-avonden georganiseerd door de sociaal agogen van de Bolder voor naaste familie van bewoners. Op elke avond zijn twee leden van de CR aanwezig geweest om aan het einde kort iets te vertellen over het werk van de CR en mogelijk nieuwe leden aan te trekken.

De CR heeft meegedacht met het project activering woonkamer waarbij een “boom” bedacht is waaraan “blaadjes” met gewenste activiteiten opgehangen konden worden door 1e contactpersonen. De boom is op posterformaat in iedere huiskamer komen te hangen.

Het Jaarplan 2023 van de Bolder is binnen de CR doorgenomen en van commentaar voorzien. Vervolgens is dit besproken met de locatie manager van de Bolder en de Adviseur Kwaliteit en Beleid. Vanuit de CR is aangegeven dat we met name prioriteit zouden willen geven aan de onderwerpen zorg, eten, leefplezier en wonen.

Afgesproken is dat alle eerste contactpersonen elk half jaar uitgenodigd worden voor een zogenaamd Multi Disciplinair Overleg (MDO) waarbij het wel en wee van de bewoner besproken en vastgelegd wordt.

Er is overeen gekomen dat er ten alle tijde een EVV’er (Eerst Verantwoordelijke Verzorger) beschikbaar dient te zijn voor de familie en dat bij afwezigheid daarvan er duidelijk over vervanging gecommuniceerd zal worden.

Het huidige cliënten dossier (Pluriform) heeft zijn beste tijd gehad en de Cliëntenraad is betrokken geweest bij de keuze en implementatie van een nieuw systeem dat meer transparantie biedt voor 1ste contactpersonen en tevens in tweewegcommunicatie voorziet.

De CR heeft aangedrongen op de aanschaf en gebruik van medicijnkarren en een elektronisch aftekenproces om de focus te verhogen en foutkans te reduceren.

Nog vele andere onderwerpen zijn besproken zoals bijvoorbeeld het kwijt raken van kleding van bewoners, kwaliteit van het eten, uitjes buiten de Bolder, hoe omgegaan wordt met de krapte op de arbeidsmarkt, aantal en inhoud van de thema avonden, herverdeling van artsen en de gevolgen daarvan voor de bewoners, persoonsalarmering en medewerkerswaardering.

In het aansluitende overleg met de locatie manager kwamen een aantal vaste onderwerpen aan bod op het gebied van personeel, financiën en organisatie.

De voorzitter van de CR van de Bolder is tevens vertegenwoordiger bij het Centraal Overleg van Vivium. Hier is o.a. het eerder genoemde nieuwe ECD (elektronisch cliënten dossier) besproken is en vindt van tijd tot tijd direct overleg met de directie van Vivium plaats.

Heeft u vragen over het werk van de Cliënten Raad of bent u wellicht geïnteresseerd om zitting te nemen in de Raad? U kunt ons altijd contacteren via ons mailadres: debolderCR@vivium.nl