Informatie betreffende geldig ID-bewijs

Wij willen u met klem vragen: zorg dat het identiteitsbewijs van uw familielid actueel en geldig is. Het is belangrijk dat uw naaste een wettelijk erkend en geldig legitimatiebewijs heeft voor aanvang en gedurende de looptijd van de zorg. 

Dit valt onder de verantwoordelijkheid van de bewoner of eerste contactpersoon, zoals dit voor iedere inwoner van Nederland geldt. Zo voorkomen we samen verrassingen en zorgen we dat alles goed geregeld is. 

Belangrijke punten om te weten: 

  • Als een cliënt voor acute zorg naar het ziekenhuis moet, kan het ID-bewijs meestal binnen 14 dagen alsnog getoond worden. 

  • Zonder geldig ID-bewijs kan de zorgverzekeraar de zorg/declaratie weigeren, waardoor de cliënt zelf moet betalen. 

  • Als het ID-bewijs verlopen is, adviseren we alsnog om het te verlengen. 

  • Kiest de cliënt/vertegenwoordiger ervoor het ID-bewijs niet te verlengen (bijvoorbeeld omdat geen ziekenhuisbehandeling meer gepland is), dan is dit voor eigen risico. 

  • Gemeente Amsterdam, Stadsloket Weesp biedt hulp bij verlenging. 

Zij kunnen op afspraak in de locatie komen (op een dinsdag) om het oude ID op te halen, samen met een recente pasfoto en geld. De week erop komen ze de nieuwe identiteitskaart weer langsbrengen. 

Pasfoto's laten maken

Voor bewoners en eerste contactpersonen die een pasfoto willen laten maken op locatie, kan gebruik worden gemaakt van een externe aanbieder: 
https://www.pasfotomaken-amsterdam.nl/pasfoto-aan-huis/ 
 
Via deze link vindt u alle informatie over kosten, werkwijze en beschikbaarheid. 

Wilt u gebruikmaken van de dienst van het Stadsloket, geeft u dit dan via de mail door aan managementsecretaresse Danique Heijtlager: d.heijtlager@vivium.nl 
 
(Vermeld hierbij de naam (meisjesnaam), geboortedatum en het BSN van de bewoner.)