Familieleden en directbetrokkenen zijn waardevolle personen in het leven van onze bewoners. Dat realiseren wij ons goed en dat is de reden dat we met elkaar ons best doen om het contact, ondanks de maatregelen, zo optimaal mogelijk te houden. Een nieuwe vorm van contact wat we bieden is het raambezoek.
Wat is een raambezoek?
Naast onder andere het telefoneren, beeldbellen en Familienet, bieden we vanaf woensdag 6 mei 2020 ook bezoekmomenten bij het raam aan. Familieleden en directbetrokkenen, oftewel bezoekers, blijven buiten de locatie en de bewoner blijft met begeleider in het gebouw. Veilig vanachter het glas kunnen bewoner en bezoek elkaar ontmoeten, beleven en met elkaar communiceren. Dit kan alleen op basis van afspraak van maandag tot en met vrijdag tussen 10:00-16:00 uur. We maken op basis van de aanvragen en adviezen vanuit het gedragsteam een zorgvuldige planning per bewoner en voor de hele locatie.
We zijn benieuwd naar de eerste ervaringen en houden jullie op de hoogte van eventuele ontwikkelingen.
Hoe werkt het?
Na aanmelding krijgt u binnen 3 werkdagen een mogelijkheid aangeboden om op raambezoek te komen. In de email staan ook regels opgesteld gericht op de locatie. U kunt bijvoorbeeld met maximaal 2 personen tegelijk de bewoner ontmoeten per bezoek. Na het maken van een afspraak, komt u op het afgesproken moment naar de locatie. Daar wordt u ontvangen en krijgt u nadere instructies.
Gezien de hoeveelheid bewoners creëren wij bij De Stichtse Hof meerdere plekken voor ontmoetingen. Hiermee hopen wij zoveel mogelijk tegemoet te kunnen komen aan deze wens voor contact, waarbij wij de veiligheid van alle bewoners, medewerkers en bezoek en de kwaliteit van de dagelijkse zorg vooropstellen.
Mocht u een presentje aan de bewoner willen geven, dan kunt u dit bij De Stichtse Hof afgeven bij de receptie. Bij De Dennen kunt u het eventuele presentje in de blauwe box bij de achterdeur plaatsen. Geef uw presentje uiterlijk een kwartier voor aanvang af zodat de medewerker het presentje mee kan nemen naar de ontmoeting bij het raam.
Het bezoek duurt maximaal 20 minuten vanaf het afgesproken moment. De bewoner wordt bij dit bezoek begeleidt door een medewerker. De medewerker geeft ook tijdig aan om het bezoek af te ronden.
Wat kan ik verwachten?
De bewoner kan blij zijn om u te zien. Ook kan het zijn dat de bewoner niet begrijpt waarom u niet binnen komt of op dat moment geen behoefte hebben aan bezoek. Voor mensen met dementie is het lastig om sociaal wenselijk gedrag te vertonen en realiseren zich niet altijd dat jullie elkaar al een aantal weken niet gezien hebben. Voor de bezoekers is dit anders en kan het een beladen bezoek zijn, met alle zorgen en het gemis wat er is.
Ook kan de bewoner tijdens of na het bezoek onrust vertonen. Mocht dit geen positief effect hebben op het welzijn van de bewoner, dan kan in overleg besloten worden het bezoek voortijdig af te ronden en vooralsnog deze vorm van contact niet te herhalen.
Maar, maak er samen vooral een fijn moment van. Samen iets doen is bijna altijd fijn. Wij zorgen voor koffie en thee, leggen gedichtenboekjes neer, spelvragen, etc. Mogelijk heeft u foto’s op uw tablet of smartphone staan, die we met elkaar kunnen bekijken. Of we zoeken de favoriete muziek op van de bewoner op de smartphone, om deze te beluisteren, mee te zingen of zelfs een individueel dansje op te maken.
Waar moet ik mij aan houden?
Ook bij dit bezoek houden wij de richtlijnen van het RIVM in acht. Denk hierbij aan geen fysiek contact en toegang tot de locatie; dus ook geen toiletbezoek. We houden 1,5 meter afstand, voorkomen groepsvorming en houden ons aan de voorgeschreven hygiëneregels op de bezoekplek. Hoest en nies in de binnenkant van de elleboog en gebruik papieren doekjes. De bezoekersplek dient u schoon te maken. Hiervoor zijn alle middelen en beschrijving aanwezig. Was zorgvuldig uw handen voor en na bezoek. Doe dit thuis want dit kan niet op onze locatie.
Bij (milde) verkoudheidsklachten en/of koorts, kan er geen gebruik gemaakt worden van het bezoek bij het raam; pas als u 24 uur klachtenvrij bent. Bezoekers met Corona of een verdenking zijn niet welkom.
Wij verwachten van u uw medewerking hierbij, op deze wijze kunnen wij dit bezoek mogelijk maken.
Wat zijn redenen dat het onverhoopt niet door kan gaan?
Het zou kunnen dat we helaas de afspraak moeten verzetten of annuleren; dat kan tot op de dag zelf. Redenen hiervoor zijn dat de personele bezetting het niet toelaat om de bezoeken te laten plaatsvinden, er een verdenking is op Corona of het welbevinden van de bewoner op de afgesproken dag is niet optimaal. U wordt dan zo snel mogelijk gebeld.
Hoe kan ik mijzelf, een familielid en/of directbetrokkenen van de bewoner opgeven?
Graag hebben we zoveel mogelijk contact via de eerste contactpersoon. De eerste contactpersoon kan samen met de familie en/of directbetrokkenen van de bewoner afspraken maken over het bezoek.
De eerste contactpersoon kan een verzoek tot bezoek kenbaar maken via de e-mail. U kunt e-mailen naar Uitbureaudsh@vivium.nl en u kunt uiteraard in de e-mail voorkeursdagdelen aangeven en vermeld in de e-mail ook uw telefoonnummer. Medewerkers van het Uitbureau plannen vervolgens een afspraak in. Houdt er rekening mee dat u buiten zit, dus vergeet u hierop niet te kleden.