De Tijdmachine Archief

Iedereen heeft behoeften en interesses. Voor mensen met dementie is het zelfstandig uitvoeren van deze behoeften en interesses niet zo vanzelfsprekend meer. Veelal hebben zij hierbij ondersteuning nodig. 

Om de juiste ondersteuning te kunnen bieden is het belangrijk om een antwoord te kunnen geven op de volgende vragen: Wie is de mens met dementie, wat wil hij of zij, wat is daarbij nodig en wie helpt daarbij. Hoe houden we dit actueel?

Het welzijn optimaliseren voor mensen met dementie is een taak voor alle betrokkenen. Op welke wijze kun jij hierin een rol spelen en wat kun je (samen) doen? Om dit vorm te geven en te stimuleren werken de Stichtse Hof en De Dennen samen met de stichting De Tijdmachine.

De Tijdmachine
Naar aanleiding van de gesprekken en reacties die bewoners in mei hebben gegeven in de Tijdmachine, worden er in november, januari en maart werksessies georganiseerd voor medewerkers.

De Tijdmachine draagt bij aan de levenskwaliteit van mensen met dementie. De beleveniswereld en de behoeften van de mensen met dementie zelf staan hierbij op de eerste plaats. Mensen met dementie weten tenslotte het beste wat hun leven waardevol maakt. In De Tijdmachine leren medewerkers van Vivium de bewoners beter kennen.

Tijdens en rondom de werksessies worden de behoeften van bewoners verder vormgegeven. Hiervoor is een nieuwe welzijnsstructuur ontwikkelt:

1.            Wat familie wil oppakken?
2.            Wat medewerkers meenemen in dagelijkse bezigheden?
3.            Welke verbindingen gemaakt kunnen worden tussen mensen met dementie?
4.            Of een match met een maatje/vrijwilliger passend is.
5.            Bij meerdere mensen met dementie met eenzelfde behoefte naar een uitje of activiteit.

In de periode van november tot en met januari worden contactpersonen betrokken bij het beantwoorden van vraagnummer één. Samen kunnen we namelijk meer betekenen voor de bewoners. Uiteraard blijft deze vraag na deze periode een rol spelen, het is immers een doorlopend proces.

Methodisch werken
Om persoonsgerichte zorg en welzijn te kunnen bieden is methodisch werken essentieel. Hoe houden we elkaar op de hoogte en stemmen we af?

Cliëntdossier
De verkregen informatie van de contactpersonen wordt in het cliëntdossier en cliëntprofiel opgenomen. Om het cliëntdossier en het handelen actueel te houden, wordt er methodisch gewerkt. Methodisch werken is systematisch denken en handelen Dit wordt gedaan volgens het plan, do, check, act - cyclus. Dit is van belang voor het vaststellen, verlenen, voortzetten, evalueren, overdragen en controleren van de zorg.

Cliëntprofiel
Het cliëntprofiel is een samenvatting op de vragen: wie ben ik, wat wil ik en wat heb ik nodig? Relevant voor persoonsgerichte zorg en welzijn. De uitkomsten uit de Tijdmachine en werksessies worden in het cliëntprofiel opgenomen.

Het cliëntprofiel is een nieuw middel en inzichtelijk voor alle betrokken medewerkers. Tijdens het invullen van het cliëntprofiel worden contactpersonen betrokken, op deze wijze kunnen we met elkaar het cliëntprofiel zo passend mogelijk invullen, er naar handelen en het actueel houden.

Participatie met contactpersonen
Welke rol willen contactpersonen innemen, waar is behoefte aan en welke ondersteuning hebben contactpersonen nodig?

Contactpersonen zijn naast de zorg- en welzijnteams, ondersteunende diensten en het management het betrokken netwerk van mensen met dementie. Onder contactpersonen wordt verstaan: partners, familieleden, vrienden, buren, oud-collega’s, etc. Samen zijn we belangrijk in het leven van mensen met dementie.

In de Tijdmachine hebben veel bewoners aangegeven dat familieleden de belangrijkste personen in hun leven zijn. Medewerkers willen mede om deze reden graag samenwerken met contactpersonen. Ook realiseren zij zich dat contactpersonen veel kennis hebben over de persoon zonder dementie en soms ook over de persoon met dementie en dat dit helpend is voor de persoonsgerichte zorg en welzijn. Samen kun je meer bieden.

Voordat iemand met dementie in het verpleeghuis komt wonen wordt deze veelal ondersteund door contactpersonen. Dit stopt op het moment dat de persoon verhuist naar het verpleeghuis. Maar is dit gewenst en welke rol willen de contactpersonen blijven spelen in het leven van mensen met dementie? In het proces van de Tijdmachine en bijbehorende werksessies komt deze vraag aan bod; wat wil de familie oppakken?

Familieavond
Eind augustus was er voor contactpersonen een familieavond in De Stichtse Hof. Tijdens deze avond stond 'waarderend samenwerken' centraal. Met betrekking tot dit thema hebben contactpersonen hun ideaalbeeld kenbaar gemaakt, wat hiervoor nodig is, wat al aanwezig is en wie wat gaat doen. Dit ten bate van de samenwerking om persoonsgerichte zorg en welzijn te optimaliseren. Uitkomsten waren:

•             Wat is de ideale situatie?
Belangrijke informatie staat in het dossier en is toegankelijk voor alle betrokkenen. Eenieder is op de hoogte wie de mens met dementie is en wat zijn/haar behoeften zijn en houden dit actueel. Voor contactpersonen is er een aanspreekpunt binnen het team, die ook verantwoordelijk is voor de onderlinge communicatie. Hierbij kunnen contactpersonen ook hun verhaal kwijt en afspraken mee maken. Contactpersonen zien het liefst een vast team met betrokken, waarbij liefde en zorg samengaan. Contactpersonen willen samen werken en samen zorgen. Doen graag leuke dingen samen met mensen met dementie.

•             Hoe denk je dit te bereiken?
Door open en eerlijke communicatie, wat regelmatig plaatsvindt met hetzelfde aanspreekpunt. Dit zijn momenten om te kunnen sparren en heldere afspraken te maken. Het aanspreekpunt is bereikbaar via e-mail, telefoon en ter plekke. Door oprecht betrokken te zijn en positief te zijn, krijg je ook positiviteit terug. Hierin kun je elkaar aanspreken op verbeterpunten.

Om personeel te behouden zijn vaste contracten helpend, trainingen en/of opleiding worden aangeboden met meer handen aan het bed.

•             Welke positieve punten zijn al aanwezig?
De basiszorg is in orde en de mens met dementie is gekend. Gemotiveerd personeel staat open voor communicatie, waarbij een grote betrokkenheid, vriendelijkheid en geduld ervaren wordt. Er is aandacht voor contactpersonen en een luisterend oor wordt geboden. In de huiskamers is een goede sfeer, waarin je welkom bent. Personeel spreekt de mensen met dementie aan bij hun naam en bieden leuke kleine dingetjes, zoals een glaasje wijn of een ijsje. De verandering die is ingezet wordt als een goed uitgangspunt ervaren.

•             Wie gaat wat doen?
Eenieder doet wat in vermogen ligt. Waarbij gelijkgestemden mensen met dementie elkaar ontmoeten en medewerkers als tolk fungeren tussen mensen met dementie en belangrijke anderen. Het management zorgt voor een structuur in de teams en op de locatie.