Veilige zorg op maat

Binnen Vivium stemmen we de zorg en ondersteuning zoveel mogelijk af op de wensen, behoeften, mogelijkheden en beperkingen van de cliënt. De medewerker onderzoekt samen met de cliënt en eventueel zijn naasten welke wensen en mogelijkheden er zijn. De gemaakte afspraken worden vastgelegd in een (elektronisch) cliëntprofiel en een cliëntplan. De zorg en ondersteuning wordt gegeven op basis van de gemaakte afspraken.

Ook de afwegingen die met de cliënt of de contactpersoon worden gemaakt over kwaliteit van leven en veiligheid/risico’s worden in het cliëntplan beschreven. Gedurende de cliëntrelatie blijven medewerkers kritisch kijken naar het eigen handelen en het effect hiervan voor de cliënt. Daarbij is observatie en rapportage van groot belang. Soms blijkt het nodig om op basis van die observatie of op basis van wat de cliënt aangeeft tussentijds de afspraken bij te stellen en het cliëntplan aan te passen. De tool ‘Preventiescan’ is ontwikkeld om de medewerker te ondersteunen bij het in kaart brengen van risico’s voor de veiligheid en het welzijn van de cliënt.

Om elkaar te informeren en om belangrijke zaken vast te leggen, rapporteren medewerkers in het elektronisch cliëntdossier:

  • Zorgverlening/ ondersteuning die afwijkt van hetgeen in het cliëntplan is afgesproken.
  • Observaties en signalen: zijn er veranderingen in de situatie van de cliënt? Bijvoorbeeld: laat cliënt ander gedrag dan normaal gesproken zien, heeft cliënt bijwerkingen van medicijnen, eet cliënt niet of minder, klaagt de cliënt over pijn, loopt cliënt minder goed?
  • Voortgang: hoe verloopt het zorgproces, wat is het resultaat van de zorgverlening op basis van het cliëntprofiel en cliëntplan
  • Aspecten op het gebied van kwaliteit van leven: wat maakt dat de cliënt wel of geen prettige dag heeft gehad?

Deze evaluatie van de zorg en ondersteuning, met de client en eventueel zijn of haar naasten, heeft betrekking op o.a. de volgende aspecten:

  • Is de cliënt tevreden over de geleverde zorg en ondersteuning? Zo ja; waarover is de cliënt tevreden en zo niet; wat kan er verbeterd worden in de beleving van de cliënt?
  • Is het huidige cliëntplan en cliëntprofiel toereikend?
  • Geeft de evaluatie aanleiding om het cliëntplan/cliëntprofiel bij te stellen?

Medewerkers evalueren niet alleen op de afgesproken momenten, maar zijn gedurende het hele zorg-/ondersteuningsproces alert op veranderingen en signalen. Indien de situatie van de cliënt aanleiding geeft om vaker te evalueren, dan zal dit worden gedaan.

Zorg volgens de meest actuele richtlijnen

Het beleid van Vivium is niet gericht op volledige beheersing en uitbanning van risico’s. Een leven zonder risico’s bestaat immers niet. We bieden wel professionele zorg. Professionele zorg betekent dat we werken volgens de meest actuele richtlijnen en standaarden. Vivium werkt met de meest actuele zorgprotocollen op het gebied van voorbehouden, risicovolle en overige handelingen van Vilans (KICK-protocollen).

Professionele medewerkers zijn zich bewust van de kwaliteit & veiligheid van de zorg die zij bieden. We zorgen ervoor dat we de risico´s kennen, overzien en waar mogelijk minimaliseren. Een optimale risicovermindering betekent dan ook dat wij samen met de cliënt en zijn of haar naasten de verantwoordelijkheid nemen voor ‘weloverwogen risico’s’. Hiervoor gaan wij met de cliënt en/of contactpersoon in gesprek en maken wij afspraken die we vastleggen.

Hygiëne & infectiepreventie

Het voorkómen van infecties is een belangrijk onderdeel van goede zorg. Basishygiëne is hierbij van groot belang: dit zorgt er namelijk voor dat het risico op een infectie zo klein mogelijk is voor cliënten en medewerkers. Dit is belangrijk bij medische- en zorghandelingen (zoals wondverzorging) maar ook bij schoonmaakwerkzaamheden en de bereiding van voedsel.

De afgelopen jaren hebben volledig in het teken gestaan van corona en het voorkomen van de verspreiding van dit virus onder cliënten en medewerkers. Ook daarbij stond de veiligheid van cliënten en medewerkers voorop. Voor medewerkers is er een online draaiboek gemaakt waarin de bijgewerkte regels en richtlijnen om zo veilig mogelijk te werken, staan. Cliënten en hun mantelzorgers hebben we tijdens de ‘coronajaren’ steeds op de hoogte gehouden  over veranderingen in de landelijke richtlijnen en wat dat voor hen betekende.

Gelukkig is op dit moment de invloed van het coronavirus op cliënten en medewerkers veel minder ingrijpend en zijn de landelijke maatregelen niet langer van toepassing.

Vragen en antwoorden over hygiëne en infectiepreventie

Ik hoorde laatst medewerkers in het huis waar mijn vader woont praten over basishygiëne. Wat is dit precies?

De belangrijkste onderdelen van de basishygiëne zijn:

  • Persoonlijke hygiëne van medewerkers, zoals handhygiëne en kledingvoorschriften.
  • Persoonlijke hygiëne van cliënten, zoals hygiëne bij de lichaamsverzorging en hygiëne van de benodigde materialen bij bijv. wondverzorging. 
  • Hygiënemaatregelen voor ruimten en voorzieningen, zoals het gebruik van een naaldencontainer, reinigen en desinfecteren van ruimten, (verpleeg)materialen en meubilair en afval.
  • Hygiënemaatregelen rond voeding.
Is de maaltijdbereiding gelijk aan die van thuis?

Wat anders is dan thuis, is dat wij te maken hebben met hygiëne-eisen. Er zijn hygiëne eisen voor het gehele proces van inkoop, vervoer, bereiden en opslag van de levensmiddelen en maaltijden. We werken volgens de wettelijke richtlijnen van de hygiënecode, welke eisen stelt aan de deskundigheid van onze medewerkers en het beleid van Vivium.

Mag ik trakteren op zelfgebakken appeltaart?

Dat mag zeker, maar houd er rekening mee dat u te maken heeft met een kwetsbare groep personen. Pas de juiste hygiëne toe. Informeer op uw locatie bij uw contactpersoon of kijk op de site van het voedingscentrum. Daar vindt u belangrijke informatie over voedselveiligheid.

Mijn familie wil graag een keer koken voor mij en mijn medebewoners. Kan dat?

Dat kan zeker en dat wordt zeer gewaardeerd. Ook hier geldt, houdt rekening dat u te maken heeft met een kwetsbare groep personen. Pas de juist hygiëne toe, en informeer vooraf welke producten u beter wel en niet kunt gebruiken.

Er heerst op de afdeling van mijn vrouw buikgriep. Betekent dit dat er niet hygiënisch is gewerkt?

Een uitbraak van een infectie betekent niet direct dat er niet hygiënisch is gewerkt. Hoe zorgvuldig we ook werken, er is altijd een kans dat iemand een infectie oploopt. Op het moment dat iemand een infectie heeft, doen we er alles aan om verspreiding tegen te gaan. Hierbij maken we gebruik van de landelijk geldende richtlijnen.

Mijn moeder heeft een buikgriep. Waarom mag ik niet met haar in het restaurant gaan eten?

U mag niet met uw moeder naar het restaurant, omdat haar buikgriep besmettelijk is en op verschillende manieren kan worden overgedragen aan anderen. Om verspreiding van een infectie, zoals buikgriep, te beperken ondernemen we een aantal acties. Daarbij is hand- en toilethygiëne het belangrijkste. Mogelijk andere acties zijn:

  • Medewerkers blijven zoveel mogelijk werken op dezelfde afdeling/woning en verlaten na werktijd de locatie direct.
  • Bewoners blijven zoveel mogelijk in hun eigen woning.
  • Het afzeggen van activiteiten in groepen, zoals uitjes.
  • Bezoek blijft welkom, maar in beperkte mate en het is belangrijk dat bezoek bij vertrek de handen wast.
  • Zieke medewerkers gaan naar huis en gaan weer aan het werk na herstel.
Hoe zorgen jullie dat medewerkers hygiënisch werken?

De medewerkers krijgen het onderwerp hygiënisch werken tijdens hun opleiding en volgen bij- en nascholing hierover. De richtlijnen zijn voor alle medewerkers beschikbaar op ons Leerportaal en bij vragen kunnen ze terecht bij een groep medewerkers (expertteam hygiëne- & infectiepreventie) die zich specifiek bezighoudt met het onderwerp hygiëne en infectiepreventie. In deze groep zit ook een extern deskundige infectiepreventie. Dit expertteam ontwikkelt beleid en zorgt dat de informatie voor medewerkers up te date blijft, adviseert de teams/locaties en toetst de mate van hygiënisch werken. Na een infectie-uitbraak wordt op de desbetreffende locatie altijd geëvalueerd wat goed ging maar ook wat een volgende keer beter zou kunnen.Naast (na)scholing op dit onderwerp vinden er in de locaties van Vivium periodiek controles door een extern bureau plaats om te toetsen of deze locaties voldoen aan de eisen van voedselveiligheid. De rapportages van deze onderzoeken bespreken we  in de teams  en op basis van de resultaten voeren we  verbetermaatregelen door.

Medicatieveiligheid

Binnen Vivium zorgen we dat cliënten het juiste medicijn, op de juiste tijd, in de juiste hoeveelheid en dosering en op de juiste wijze krijgen toegediend. Daarvoor zijn afspraken gemaakt met onder andere de apotheker, specialisten ouderengeneeskunde en huisartsen. De verzorging komt dagelijks de medicatie aan de cliënt verstrekken, tenzij de cliënt de medicatie zelf beheert. Medicatie die langdurig door de cliënt wordt gebruikt (tabletten en capsules), wordt verpakt in een baxterrol. Deze rol wordt wekelijks door de apotheek geleverd. Het kan zijn dat er ook nog losse medicatie is die niet in de baxterrol kan. Denk aan poeders, drankjes, zalfjes. De veiligheid omtrent medicatie stemmen we met de cliënt en/of de contactpersoon af.

Binnen Vivium is medicatieveiligheid een belangrijk thema. Er is een groep medewerkers (expertteam medicatieveiligheid) actief, die zich specifiek bezig houdt met dit onderwerp en hierover teams/locaties adviseert en ondersteunt. Dit team heeft o.a. het volgende bereikt in 2022:

  • Om te weten wat goed gaat en beter kan op het gebied van medicatieveiligheid heeft een externe audit plaatsgevonden in 2022. Alle Vivium zorglocaties hebben deelgenomen en hebben n.a.v. de uitkomsten een verbeterplan opgesteld. Deze audit zal herhaald worden in 2023 en 2024.
  • Het is belangrijk dat medewerkers zich blijven scholen en ontwikkelen, ook op het gebied van medicatie. Om medewerkers hierbij te ondersteunen is een nieuwe scholing medicatieveiligheid ontwikkeld voor zorgmedewerkers. In deze scholing zijn o.a. de uitkomsten van de externe audit meegenomen. De scholing start in 2023.
  • Ook zijn er bestaande werkwijzen onder de loep genomen en waar nodig aangepast, ingevoerd en geëvalueerd. Dit is o.a. gedaan voor de werkwijze ‘Tussentijdse wijzigingen in de baxter’ en de werkwijze ‘Insuline beheer’. Ook is het beheer over de medicatie werkvoorraad in alle locaties vastgelegd.

Vragen en antwoorden over medicatieveiligheid

Ik woon thuis en merk dat ik steeds vaker mijn medicijnen vergeet in te nemen. Wat kan ik daaraan doen?

Er bestaat een medicijndispenser (Medido) die u herinnert aan het innemen van uw medicatie. Uw baxterrol, waar uw medicijnen in zakjes per innamemoment zijn verpakt, wordt in de Medido gedaan. Op het moment dat u medicijnen nodig heeft, maakt de Medido geluid. U drukt op OK om het zakje met medicijnen uit de Medido te laten komen. Het zakje met medicijnen wordt automatisch geopend. Mocht u niet reageren op het geluid en het zakje niet afscheuren, wordt dit doorgegeven. Er wordt dan telefonisch contact met u opgenomen of indien nodig komt er iemand langs. De apotheek zorgt voor de baxterrol en het wijkteam vult uw Medido.

Mijn medicijnen wijzigen soms. Wat gebeurt er als mijn medicijnen wijzigen als de baxterrol nog niet op is?

De artsen proberen zoveel mogelijk medicatie wijzigingen te laten starten aan het begin van een nieuwe baxterrol. Alleen als het echt niet anders kan worden wijzigingen in de baxterrol doorgevoerd. Dit kan foutgevoelig zijn. We zijn aan het onderzoeken hoe we de huidige werkwijze kunnen verbeteren en veiliger kunnen maken.

Ik heb suikerziekte en kan mijn insuline niet meer zelf spuiten. Voorheen hield ik zelf bij hoeveel eenheden ik moest spuiten. Houdt de zorg dat ook bij?

Insuline is een medicijn waarvan verkeerd gebruik ernstige gevolgen kan hebben. Daarom is landelijk afgesproken dat medicatie als insuline door twee mensen gecontroleerd moet worden voordat het wordt toegediend. De zorgmedewerker die de insuline gaat spuiten controleert vooraf de pen en laat dit ook controleren door u of een collega. Pas als beiden zeker weten dat de pen en de hoeveelheid insuline klopt, wordt de insuline gespoten. Deze dubbele controle passen we toe op alle zogenaamde risicovolle medicatie.

Ik slik erg veel medicijnen en ik vraag me wel eens af of dit nodig is. Wordt hier wel eens naar gekeken?

Minimaal één keer per jaar wordt door de arts en de apotheker besproken of u niet onnodig medicatie slikt en om te checken of alle medicatie goed op elkaar is afgestemd. Hierbij kan ook de zorg aanwezig zijn. Indien nodig worden uw medicijnen in overleg met u aangepast.

Mijn vader is vaak erg onrustig. Ik vind het vervelend om mijn vader zo onrustig te zien. Zijn er medicijnen die hem rustiger kunnen maken?

Psychofarmaca zijn geneesmiddelen met een kalmerende werking. Omdat deze medicijnen ook negatieve effecten hebben, gaan we bewust om met het voorschrijven hiervan. We zoeken altijd eerst naar andere oplossingen samen met u.

Mijn moeder woont in een verpleeghuis van Vivium. Ze krijgt elke dag medicijnen van de zorg. Maar gisteravond vond ik medicijnen in haar kamer. Waar mensen werken worden fouten gemaakt, maar hoe zorgen jullie ervoor dat dit zo min mogelijk gebeurt?

De medewerkers die medicijnen geven zijn hiervoor opgeleid en volgen regelmatig bijscholingen. Op deze manier blijven de medewerkers bevoegd en bekwaam in het delen van medicatie. Mocht er toch een fout gemaakt worden bij het delen van de medicijnen, dan wordt deze fout gemeld. Alle medicatiefouten worden gelezen en geanalyseerd. Waar nodig worden verbeteringen doorgevoerd. Het doel is altijd om van de fouten te leren en deze in de toekomst te voorkomen.


Zorg voor vrijheid en beweging

Ieder mens is uniek. Met een eigen geschiedenis, een eigen toekomst en eigen doelen. En met eigen verlangens en behoeften. Vrijheid is daarbij essentieel: zelf bepalen of je uitslaapt of niet, wat je eet en drinkt, hoe je de dag doorbrengt, welke kleren je aan hebt, vrijheid om te genieten van mooie muziek maar ook de vrijheid om boos of verdrietig te zijn als je de wereld niet meer begrijpt (of als de wereld jou niet meer begrijpt).

Soms kan vrijheid tot dilemma’s leiden. Hoe gaan we met deze dilemma’s om? Lees hier meer over Zorg voor vrijheid bij Vivium.

Verantwoording 2020

Voor de invoering van de Wet Zorg en Dwang (tot en met 2019) werden de registraties van vrijheidsbeperkende maatregelen ieder kwartaal (handmatig) verzameld en geanalyseerd door het expertteam Zorg voor Vrijheid. Op basis van de analyses werden aanbevelingen gedaan aan de teams. De analyses en aanbevelingen werden besproken in de kwartaalreviews met de RvB.

In 2020 zijn locaties deels gestart met het registreren conform de WZD (onvrijwillige zorg), en deels werd geregistreerd conform de BOPZ (vrijheidsbeperkende maatregelen). Vanwege de toegenomen werkdruk door Covid zijn geen kwartaalanalyses gemaakt. De aandacht van het expertteam ging volledig naar de implementatie van de WZD. De aandacht van de medewerkers ging naar het verlenen van de basiszorg, en het welzijn van de bewoners binnen alle beperkingen van de Covidmaatregelen. Over 2020 zijn geen eenduidig en volledige gegevens uit te draaien. We kunnen daarom ook geen inhoudelijke analyse aanleveren over 2020.

Implementatie WZD

Op 1 januari 2020 is de Wet zorg en dwang (WZD) van kracht geworden. Deze wet vervangt de Wet Bopz. 2020 was een overgangsperiode waarin Vivium binnen de klantgroep Psychogeriatrie de Wet zorg en dwang praktisch uitvoerbaar heeft gemaakt. De uitvoering en borging werden beïnvloed door de Covid-19-pandemie en onduidelijkheden in de uitwerking van landelijke WZD-beleid. Vivium heeft het volgende gerealiseerd:

  • een visie op onvrijwillige zorg en vrijheid;
  • invullen van de rollen zorgverantwoordelijken en WZD-functionarissen;
  • zorgplannen beoordelen op WZD en eventueel omzetten naar onvrijwillige zorg;
  • samenwerking met regionale zorginstellingen in kader van Wvggz en WZD;
  • basisscholing aan EVV-ers, zorgmedewerkers niveau 3 en hoger, specialisten ouderengeneeskunde, sociaal-agogen, GZ-psychologen;
  • voorlichting aan cliënten en eerste contactpersonen;
  • aansluiting bij de onafhankelijke cliëntvertrouwenspersoon De Zorgstem;
  • invoering van onafhankelijke klachtenregeling via Stichting Onafhankelijke Klachtencommissie;
  • Aanpassing ECD zodat dit ondersteunt in beoordeling, onderbouwing en evaluatie van onvrijwillige zorg conform de WZD;
  • praktische handvatten voor de extramurale zorg;
  • expertteam Zorg voor vrijheid zorgt voor kennis in de organisatie over wetgeving en actualiteiten m.b.t. vrijheid en veiligheid voor onze cliënten.

We hebben al veel bereikt en in 2021 gaan we verder.

  • in afwachting van de landelijke ontwikkelingen zal de Wzd in de ambulante zorg uitgerold worden;
  • verder organiseren en structureren van de interne informatievoorziening, zodanig dat  kennis en casuïstiek wordt gedeeld, verdiept en verbreed met als doel om te leren en kwaliteit van zorg te verhogen;
  • onze ECD-leverancier Adapcare bouwt aan een gegevensset zodat we conform de regeling WZD ook kwantitatieve rapportages kunnen opstellen.

Vragen en antwoorden over zorg voor vrijheid en beweging

Thuis is mijn partner een keer gevallen. Gelukkig had hij niets gebroken maar hoe zal dat gaan nu hij in het verplpeeghuis woont?

Bij veel ouderen is het risico op vallen aanwezig. Valincidenten kunnen we niet volledig voorkomen. Net als thuis komen die ook in een verpleeghuis voor. Ook in een verpleeghuis zal er geen 24/7 direct toezicht zijn. Wat we bij Vivium wel kunnen doen, is een omgeving creëren die zo veilig mogelijk is en adviseren en ondersteunen in de aanschaf van hulpmiddelen als een rollator en goed schoeisel. Vrijheidsbeperkende maatregelen zullen niet ingezet worden om vallen te voorkomen. Het is gebleken uit onderzoek dat beperking van de bewegingsvrijheid (o.a. bedhekken omhoog, tafelbladen) het valrisico niet verlagen, maar wel een negatieve invloed hebben op de kwaliteit van leven (m.n. stemming).

Mijn moeder kent in haar dorp de weg en loopt nog steeds elke week een rondje op de markt. Toch maak ik me zorgen hierover. Bij haar is immers de ziekte van alzheimer geconstateerd. Kan ze niet beter gewoon thuis bijven? Dan doe ik haar deur wel op slot.

Ook als u thuis woont zullen de collega’s van Vivium helpen meedenken in het zoveel mogelijk kunnen blijven doen wat u gewend bent. We bekijken elke situatie afzonderlijk en schatten in of de client wilsbekwaam is om de beslissing over zorg nog zelf te maken. Samen met naasten proberen we deze mevrouw zo lang mogelijk veilig te laten genieten van haar rondje door het dorp. Als hier twijfels over zijn kan de wijkverpleegkundige samen met andere experts beoordelen of er inderdaad gevaar dreigt. Als dit het geval is, kan bijv. domotica zoals een bewegingsmelder GPS-systeem ingezet worden om de mevrouw te volgen in haar rondje over de markt. We willen en mogen niet meewerken aan het insluiten van mensen in hun eigen woning maar werken graag mee aan een passend alternatief. Bovengenoemde oplossingen zijn de meest gebruikte systemen binnen Vivium.

Hoe gaat Vivium om met gedragsbeïnvloedende medicatie?

Gedragsbeïnvloedende medicatie, ook wel psychofarmaca genoemd, zijn geneesmiddelen met een kalmerende werking. Omdat deze medicijnen ook negatieve effecten hebben, gaan we bewust om met het voorschrijven hiervan. Er wordt altijd gekeken naar de balans tussen effect en bijwerking. Samen met de cliënt en diens vertegenwoordiger zoeken we naar oplossingen die passen bij de cliënt. Wij kiezen altijd voor de minst ingrijpende maatregel en zetten deze zo kort mogelijk in.

Mondzorg

Onder mondzorg vallen alle de dagelijkse handelingen om de mond gezond te houden, zoals poetsen van het gebit en tandvlees en het reinigen van de mondholte. Maar mondzorg is meer dan dat. Het is ook het voorkomen van problemen, het vaststellen wat er aan de hand is en de behandeling.

De verpleeghuizen van Vivium Zorggroep werken samen met de volgende tandartsen en mondhygiënist:

Per locatie is een coördinator mondzorg aangesteld. Dit is een praktijkverpleegkundige met het aandachtsgebied mondzorg. De praktijkverpleegkundige heeft contact over de mondzorg met zowel de tandarts als het zorgteam en ziet erop toe dat mondzorg onder de dagelijkse aandacht blijft.

Vragen en antwoorden over mondzorg

Waarom is goede mondgezondheid zo belangrijk?

Mondgezondheid is verbonden met de algehele gezondheid. Een goede mondgezondheid vermindert de kans op ontstekingen van de luchtwegen, hart en vaatziekten en ontregelde suikerspiegel. Daarnaast heeft kauwen een positieve invloed op het geheugen.

Hoe weet de verzorging welke mondzorg ik nodig heb?
  • Binnen 24 uur na de verhuizing brengt de zorgmedewerker de mondgezondheid en de zelfredzaamheid van de cliënt in kaart.
  • De zorgmedewerker legt de wensen van de cliënt met betrekking tot mondzorg vast in een mondzorgplan in het cliëntdossier.
  • Binnen zes weken na de verhuizing, of zoveel eerder als nodig, stelt de tandarts een mondzorgplan op als onderdeel van het integrale zorgplan. Het mondzorgplan van de tandarts en het mondzorgplan van de zorg vullen elkaar aan. Een individuele poetsinstructie is beschikbaar voor de zorgmedewerker.
  • In het multidisciplinair overleg komen de mondverzorging en de mondgezondheid van de cliënt regelmatig aan de orde.
  • Er vindt minimaal 2x per jaar controle plaats van de mondgezondheid van de cliënt door de tandarts/mondhygiëniste.
Hoe zorgt Vivium ervoor dat de medewerkers deskundig blijven?
  • Medewerkers volgen jaarlijks een workshop mondzorg en volgen een e-learning mondzorg in ons leerportaal
  • Medewerkers worden gecoacht on the job door de tandarts/mondhygiëniste en de coördinator mondzorg.
  • Medewerkers kunnen altijd de richtlijn ‘Mondzorg voor zorgafhankelijke cliënten in verpleeghuizen’ (NVVA, 2007) raadplegen. Volgens deze richtlijn wordt gewerkt in de verpleeghuizen. 
Wordt mondzorg vergoed?
Ja, de kosten worden volledig vergoed door de organisatie.
Is het mogelijk om mijn eigen tandarts te houden als bewoner van een Vivium locatie?

Dat is zeker mogelijk. Uw tandarts kan de kosten declareren bij de Zorgverzekeraar (WZL cliënten met behandeling).

Komt de tandarts aan huis?

Voor eenvoudige behandelingen (gaatjes vullen, kiezen of tanden trekken) en de controle komt de tandarts naar de locatie.


Veilige woon- en werkomgeving

Binnen Vivium bieden we een veilige en gezonde woon- en werkomgeving. Dat doen we op basis van de geldende wet- en regelgeving op diverse onderdelen zoals brandveiligheid, legionella beheer, arbeidsomstandigheden, veilige installaties en hulpmiddelen. Risico’s worden in kaart gebracht en zijn bepalend voor ons beleid.

Om goed voorbereid te zijn op mogelijke crisissituaties heeft Vivium een crisisplan en onderhoudt contacten met de Veiligheidsregio. Het crisisplan beschrijft de te nemen acties en maatregelen om zodoende de zorg te continueren.

Vragen en antwoorden over een veilige woon- en werkomgeving

Wordt er op de locatie waar ik woon geoefend op brandveiligheid?

Op onze locaties is een aantal medewerkers getraind als bedrijfshulpverlener. Er  is altijd een BHV-er 24 uur per dag 7 dagen in de week aanwezig. Zij worden regelmatig bijgeschoold en weten wat ze moeten doen bij brand en calamiteiten in en rondom het pand. Jaarlijks nemen zij deel aan oefeningen waarbij een zoveel mogelijk  realistische calamiteit in scene wordt gezet. Vaak neemt de brandweer hier ook aan deel. Om te leren van de oefeningen worden deze met betrokkenen nabesproken en indien noodzakelijk maatregelen genomen.

Wat moet ik doen als er brand uitbreekt?

Alarmeer direct via 112 of druk op een handbrandmelder, sluit deuren en ramen. Volg altijd de instructies van de bedrijfshulpverlener.

Kan ik zelf aan de brandveiligheid bijdragen?

Dat kan zeker. Naast dat onze locaties voorzien zijn van een brandmeldinstallatie en een goed georganiseerde bedrijfshulpverlenersorganisatie, kunt u zelf zorgen dat uw appartement niet te vol staat met meubels en u goed gekeurde apparaten en stekkerdozen gebruikt. Informeert u eens bij onze contactpersoon van de bedrijfshulpverlenersorganisatie, bij de receptie of uw contactpersoon. Zij denken graag met u mee.

Hoe kan ik het beste mijn kostbaarheden  bewaren?

Omdat het onmogelijk is om bij een verzekering een betaalbare dekking te verkrijgen voor diefstal uit openstaande kamers in een vrij toegankelijke instelling, adviseren wij u om nooit of te nimmer méér geld of andere kostbaarheden in de woning te hebben dan strikt noodzakelijk is. 

Kan ik bij verhuizing naar een locatie mijn eigen verzekeringen opzeggen?

Via Vivium Zorggroep heeft u een collectieve Wettelijke Aansprakelijkheid (WA)- en inboedelverzekering, ten behoeve van de inboedels en aansprakelijkheid van zelfstandig wonende en inwonende bewoners. Hiermee is uw inboedel en aansprakelijkheid voldoende verzekerd, een aanvullende verzekering is hierbij niet meer noodzakelijk. Voor een aantal zaken geldt een maximum bedrag of bijzondere voorwaarden. Voor zeer waardvolle spullen kunt u een eigen kostbaarhedenverzekering afsluiten. Informeer bij uw contactpersoon voor meer informatie of kijk op onze site voor de informatiebrochure bewonersverzekering. (Klik hier: Brochure bewonersverzekering)

Kan ik bijdragen aan een fijne werkomgeving voor de medewerkers en een veilige woonomgeving?

Het is fijn als de medewerker de ruimte heeft om u goed te helpen met de zorg. Zorg dat uw appartement goed begaanbaar is, zet niet al teveel meubels neer en gebruik bij voorkeur geen losse kleedjes. Niet in de laatste plaats gaat het daarbij ook om uw eigen veiligheid. 

Veilige werkomgeving

Binnen Vivium is een groep medewerkers (expertteam Arbo) actief die zich specifiek bezighoudt met het creëren en behouden van een veilige werkomgeving en hierover teams/locaties adviseert. Hieronder een overzicht van de belangrijkste taken op dit moment en de afgelopen maanden

  • Samen met de sociaal agogen is het aantal meldingen over agressie op de werkvloer. Samen met de sociaal agogen wordt gewerkt aan ondersteuningsmaatregelen voor medewerkers
  • Aanstellen van ergo-coaches en preventiemedewerkers op de locaties
  • Jaarlijks uitvoeren van de Tilthermometer
  • Implementatie beleid gevaarlijke stoffen en jeugdigen.
  • Verzorgen van een periodieke nieuwsbrief “Zorg Goed voor Jezelf” met daarin diverse tips en informatie over gezond en veilig
  • Het continue monitoren van de verbetermaatregelen binnen de klantgroepen voortkomend uit de RI&E 2019
  • Organisatie van Arbo is binnen de klantgroepen ingericht vanuit de visie om gezond, veilig en prettig werken dicht(er) bij de werkvloer te beleggen. Dit is per klantgroep verschillend ingericht, passend bij de organisatie, structuur en visie van de klantgroep.